Zespół terapeutów Integracji Sensorycznej

Zabawy z niemowlakiem 5-miesięcznym:

Zabawa z niemowlakiem w Turlanie z kocykiem - zabawa od 5. miesiąca życia

5-miesięczne niemowlę uwielbia akrobacje: leżąc na plecach, stara się włożyć palce stóp do buzi, a w pozycji na brzuszku podnosi wysoko klatkę piersiową i zamienia się w foczkę. Dopinguj je w tych ćwiczeniach. Zaproponuj niemowlakowi także zabawę w „naleśnik”. Połóż dziecko na kocyku. Turlaj je na nim, zawijaj w materiał i zachęcaj do samodzielnych przewrotek. Kiedy już dziecko będzie zmęczone figlami, powiedz, że zrobisz z niego smakowity deser. Delikatnie ugniataj ciało dziecko, lekko turlaj je na boki, przykrywaj kocem. Na koniec udawaj, że smarujesz je dżemem, posypujesz cukrem i kroisz na kawałki.

Co daje ta zabawa z niemowlakiem: ułatwia naukę przewrotek z brzucha na plecy i z powrotem, co jest niezbędne do nauki raczkowania i siedzenia.


Zabawy z niemowlakiem 4-miesięcznym:

Zabawa z niemowlakiem w Wesołe miasteczko - zabawa od 4. miesiąca życia. To ulubiona zabawa niemowlaka, który opanował umiejętność trzymania główki. Zabawę zacznij od spokojnego kołysania dziecka w ramionach jak w łodzi, która płynie przez fale. Następnie zamień ciało dziecka w samolot (ułóż niemowlę w pozycji na brzuszku na przedramieniu, asekuruj drugą ręką) i lataj nim po całym mieszkaniu. Potem czas na wirowanie i kręcenie w koło. Choć dziecko będzie świetnie się bawił, rób przerwy na odpoczynek od ruchu. W tym czasie połóż niemowlaka na pleckach i połaskocz.

Co daje ta zabawa z niemowlakiem: wzmacnia mięśnie całego ciała, rozwija mózg. Kręcenie się w koło stymuluje układ przedsionkowy, który odgrywa rolę w rozwoju koordynacji i równowagi, a jego sprawne funkcjonowanie wspiera prawidłową koncentrację dziecka.

                                                  Ciąg dalszy nastąpi …….


Ćwiczenia domowe wyciszające system nerwowy dziecka cz.2

Zajęcia dla Dzieci » Fizjoterapia niemowląt i dzieci Węgrów ...

Inne aktywności wyciszające:

  • Zachęcamy dziecko do przenoszenia, przepychania cięższych rzeczy, dziecko siedzi wraz z rodzicem na podłodze, do koszyka z zabawkami mocujemy linkę i przyciągamy koszyk wypełniony dowolnymi przedmiotami, później możemy go odepchnąć
  • Przenoszenie butelek wypełnionych wodą, ziarnami, woreczków
  • Baraszkowanie, toczenie się, przewracanie na poduchy, materac
  • Siłowanki z rodzicem na rękę, nogami, plecami
  • Bitwa na poduszki, przygotowujemy poduszki różnej wielkości, ciężkości z różnych materiałów, dziecko, rodzic trzyma poduszkę oburącz i poklepujemy się nią po wybranych częściach ciała kolana, plecy, dłonie itp. Nazywamy uderzane części ciała
  • Chodzenie, czworakowanie, podskakiwanie po kocyku pod którym umieszczamy różne maskotki, mogą wydawać dźwięki, dziecko może zgadywać kto to? (wcześniej możemy pokazać dziecku co chowamy pod koc)
  • Odpychanie oburącz dużej piłki, uderzanie w piłkę rękoma, ugniatanie jej różnymi częściami ciała (rodzic podaje nazwę, to jest ręka itp.)
  • Kilka krzeseł stawiamy jedno za drugim i przykrywamy kocem, powstaje tunel, dziecko przeciska się przez niego
  • Zabawa bandażem, zawijamy dziecko bandażem elastycznym, zabawa w mumię, możemy zawijać pojedyncze części ciała ręce, nogi, dziecko usiłuje się samo rozwiązać
  • Ugniatanie plasteliny, ciasta
  • Pchanie wózka z rodzeństwem lub zakupowego
  • Budowanie konstrukcji z poduch, materacy, puf lub na dworze z kamieni czy szałasu z gałęzi
  • Zabawy w piaskownicy, kopanie dołków, noszenie wiaderka wypełnionego piaskiem, przepychanie wywrotki z piskiem czy taczki z patykami czy kamieniami
  • Pomoc przy domowych obowiązkach typu odkurzanie, trzepanie, wyjmowanie z pralki ubrań, przypinanie mokrego prania, rozpakowywanie zakupów, chowanie do szafki butelek, kartonów z mlekiem czy kaszami, puszek, mąki, cukru, soli
  • Noszenie konewki, ciągnięcie węża ogrodowego, pchanie kosiarki, przekopywanie ziemi

POWODZENIA


Ćwiczenia domowe wyciszające system nerwowy dziecka cz.1

Pracę systemu nerwowego dziecka normują wrażenia płynące z każdego rodzaju ruchu oraz wrażenia czuciowe z mięśni, ścięgien i stawów. Małe dzieci przychodzą na świat nie będąc gotowe do zawsze adekwatnego radzenia sobie z różnymi bodźcami z zewnątrz. Dorośli intuicyjnie kołyszą swoje dzieci, przytulają, głaszczą dostarczając w ten naturalny sposób tych wrażeń, przy których łatwo dziecko się wycisza. Bodźce z ruchu i czucia pełnią taką regulującą rolę w stosunku do stanu pobudzenia dziecka. Wrażenia wywołane przez mocniejszy nacisk, docisk powodują zmiany w poziomie serotoniny we krwi. Ta z kolei ma wpływ na stan pobudzenia układu nerwowego.

Grupy | Przedszkole nr 179 w Warszawie

 Techniki wyciszające, do stosowania w warunkach domowych:

- masaż dociskowy rąk i nóg różnymi fakturami dwa razy dziennie
W czasie kiedy dziecko nie jest ubrane (przed snem i rano po przebudzeniu) masujemy ciało dziecka (ręce, nogi, plecy) w sposób dociskający różnego rodzaju fakturami (twarde, szorstkie, kolczaste).

- masaż wyciszający – wałkowanie, ostukiwanie, dociskanie

Dziecko leży na brzuchu. Zaczynając od pleców przesuwamy po całym ciele dziecka piankowy wałek, butelkę z wodą ciepłą/zimną w kierunku stóp. Następnie układamy wałek lub butelkę pionowo i ostukujemy nim całe ciało. Na koniec dociskamy wałkiem całe ciało dziecka.

- masaż wyciszający – dociskanie

Dociskamy rękoma, wolnymi ruchami całe ciało dziecka.

- masaż wyciszający – zawijanie w materac

Kładziemy dziecko na materacu. Powoli zawijamy dziecko w materac, tak jakbyśmy robili „naleśnik”. Przy każdym obrocie możemy docisnąć materac, oklepać. Po zawinięciu możemy w sposób spokojny rozwinąć materac lub też pozwolić dziecku wydostać się z zawiniętego materaca, tak by musiało się przeciskać, siłować z materacem.

- masaż wyciszający - kompresja stawów

Dziecko siedzi po turecku z wyprostowanymi plecami. Obejmujemy dłońmi jego ramiona i dociskamy do dołu 5 razy. Następnie łapiemy dziecko poniżej i powyżej łokcia i wykonujemy taki ruch, by docisnąć staw łokciowy (5 lub 3 razy). Podobnie robimy z nadgarstkiem trzymając jedną ręką za dłoń dziecka, a druga ręką powyżej nadgarstka (5 lub 3 razy). Dalej dociskamy po kolei każdy palec, pamiętając o tym, by odpowiednio zablokować staw (po jednym razie). Następnie dziecko kładzie się na plecach. Łapiemy za jego udo i łydkę i dociskamy staw kolanowy (5 lub 3 razy). Na łapiemy stopę dziecka i łydkę i dociskamy staw skokowy (5 lub 3 razy).

- masażyki ciała dziecka połączone z wierszykami

Dziecko leży na brzuchu, a my wykonujemy ruchy na plecach, rękach, dłoniach, nogach i stopach dziecka zgodnie z wierszykiem poniżej.

Masaż z myszką:

Cicho, cicho, w puszystej kurteczce

Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie).

Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła (powolne ściskanie szczypanie)

Strzepnęła okruszki (szybkie klepanie, strzepywanie)

W kąciku usiadła okruszki zebrała

Ząbkami je zjadła (powtórne ściskanie)

Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce (głaskanie).

Dreszczyk:

Idą słonie po betonie (uderzenia piąstkami po plecach)

płynie rzeczka (ręka wije się wzdłuż kręgosłupa)

idzie pani na szpileczkach (kłucie sztywnymi palcami)

z gryzącymi pieseczkami (lekkie szczypanie)

słonko świeci (głaszczemy w koło plecy)

pada deszczyk (przebieramy palcami)

czy cię przeszedł dreszczyk (chwytamy za szyję).

- masaż wyciszający - dociskanie dziecka do ciała rodzica

Dziecko siedzi na kolanach dorosłego. Obejmujemy dziecko ramionami i dociskamy do swojego ciała (niedźwiedzi uścisk)

- ćwiczenia relaksacyjne "Śnieżki"

Dziecko dostają kawałki waty, robią z nich „kuleczki śniegowe”. Dotykają nimi wybrane części ciała (rodzic mówi które) na początku z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami. Można w tle wykorzystać spokojną cichą muzykę lubianą przez dziecko.


4. Zabawa z niemowlakiem w Wbrew grawitacji - zabawa od 3. miesiąca życia dziecka

Uporanie się z siłą ciążenia to najważniejsze zadanie dla niemowlaka. Najpierw, w pierwszych trzech miesiącach życia, niemowlę uczy się unosić i trzymać głowę w górze. Aby mu to ułatwić, proponuj zabawę w przedstawienie. Połóż niemowlę w pozycji na brzuszku i raz na jakiś czas przybliżaj do niego zabawkę w kontrastowych kolorach. Podczas zabawy zachęcaj niemowlę, by chciało ją obejrzeć. Możesz imitować jej dźwięki albo urządzić przedstawienie z udziałem kilku pluszaków (do pomocy zaangażuj partnera). Dobrym pomysłem jest występ miniorkiestry. Ułóż przed dzieckiem kubeczki, garnek, tarkę i zagraj na nich. Niemowlę zainteresowane dźwiękami będzie unosiło głowę i starało się utrzymać ją w górze jak najdłużej.

Co daje ta zabawa z niemowlakiem: zabawa wzmacnia mięśnie odpowiedzialne za unoszenie główki, a zdobycie tej umiejętności jest niezbędne do nauki siedzenia i chodzenia.


Planowanie motoryczne, ćwiczenie koordynacji ruchowej.

Zabawy z poduszkami:

Walka Na Poduszki | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSD

  • Skoki z poduszki: w prawo, lewo, do przodu, do tyłu

Stoimy na poduszce i skaczemy z poduszki w prawo, wskakujemy na poduszkę, w lewo i wskakujemy na poduszkę, do tyłu i wskakujemy na poduszkę, do przodu i wskakujemy na poduszkę. Do tego ćwiczenia możemy dodać komendę, tzn. dziecko stoi na poduszce, a rodzic mówi w którym kierunku dziecko skacze. Dajemy dziecku czas na powrót do punktu start – poduszka. To ćwiczenie z komendą rozwija również orientacje przestrzenne, schemat ciała oraz uwagę słuchową.

  • Skoki na odległość

Rozkładamy kilka poduszek na podłodze w różnych odległościach
od siebie i skaczemy z poduszki na poduszkę.

  • Skoki po kwadracie

Rozkładamy 4 poduszki na podłodze w kształcie kwadratu. Skaczemy
z poduszki na poduszkę. To ćwiczenie możemy utrudnić skacząc
do tyłu.

  • Wyścig

Zabawa w wyścig. Bierzemy 2 poduszki. Kładziemy na podłodze jedną za drugą i stajemy na drugiej. Przekładamy poduszkę z tyłu na początek i stajemy na niej, ponownie przekładamy poduszkę z tyłu do przodu
i przechodzimy. Poduszki kładziemy blisko siebie.

  • Skoki na poduszkę: w prawo, lewo, do przodu, do tyłu.

Jest to takie samo ćwiczenie jak 1, ale stoimy na podłodze, a poduszki są z prawej, lewej strony, z tyłu i z przodu.

Oto przykładowy filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI&feature=share&fbclid=IwAR3_UwV7uiBYCV-SmrSTm0iOdg46tNDmlFSXUQ6F6LS69_Y1VcUBO8YbFII


Zabawy dla niemowląt cz. 4

Zabawa z niemowlakiem w Gdy gasną światła - zabawa od 3. miesiąca życia dziecka

Ta zabawa spodoba się już trzymiesięcznemu niemowlakowi, ale sprawi wiele frajdy także starszemu dziecku. Jak proponuje aplikacja Amazing Baby, warto bawić się w nią, zanim dziecko zaśnie. Jest tylko jeden warunek: w pokoju niemowlaka powinno być już ciemno. Połóż niemowlę do łóżeczka, ale nie zapalaj żadnych świateł. Włącz latarkę, po czym powoli przesuwaj światło po ścianach i zachęcaj dziecko do jego śledzenia. Zatrzymuj się co chwila i opisuj rzecz, którą właśnie oświetlasz. Podczas zabawy mów cichym i kojącym głosem, by niemowlę było zrelaksowane. Kiedy zaś zacznie zasypiać, wyłącz latarkę i ucałuj dziecko na dobranoc. Co daje ta zabawa z niemowlakiem: zabawa pomaga w budowaniu ostrości widzenia dziecka oraz sprzyja zrozumieniu zależności między przyczyną a skutkiem. Szczegółowe opisywanie przedmiotów znajdujących się w pokoju wzbogaca słownictwo niemowlaka.

ciąg dalszy nastąpi ……

 


Utrwalamy schemat własnego ciała

  • Zacznijmy od nazywania i dotykania poszczególnych części swojego ciała – rąk, nóg, głowy, brzucha, twarzy itp. Następnie wyczuwamy części ciała poprzez: masowanie i klepanie.
  • A teraz pora na klaskanie stopami
  • Spróbujmy teraz poodbijać balonika różnymi częściami ciała np. dłonią, łokciem, kolanem itp.
  • Bawimy się przed lustrem – wskazujemy przed lustrem poszczególne części ciała na sobie i w lustrze, używamy określeń prawa-lewa, góra-dół.
  • A teraz pokazujemy i poruszamy poszczególnymi częściami ciała ( używamy określeń góra – dół, przód – tył, bok ciała)

"Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
Pokaż co masz z przodu? Z przodu mam brzuch!
Na dole masz stopy – stań na jednej nodze.
Z tyłu mam plecy. A Ty? Połóż się na plecach.
Mamy dwa boki (pokazywanie dziecku każdej ze stron od głowy aż do stopy).  Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho.
A Ty? Co masz z boku?"

  • Układamy na środku pokoju przeszkodę, którą trzeba przekroczyć, chcąc dostać się na drugą połowę pokoju. Przeszkoda może być ułożona z klocków. Zadaniem dziecka jest przenoszenie woreczków na drugą stronę pokoju na:  głowie, ramieniu, wyciągniętej dłoni (wierzch) – jednej i drugiej, na plecach (idąc na czworaka), na lewej stopie, na prawej stopie itp.
  • Rodzic wydaje instrukcje słowne:  „Prawą ręką dotykamy czubka głowy. Lewą ręką dotykamy prawej stopy. Zginamy obydwa kolana. Stoimy na prawej nodze. Lewą ręką dotykamy prawego ucha. Prawą ręką chwytamy się za nos itp.”. Jeżeli dziecko ma trudności z zapamiętaniem prawej i lewej strony ciała możemy pomóc, naklejając na prawą rękę naklejkę lub zawiązując wstążkę.

dzieci-ruch

  • Dziecko leży na brzuchu. Przykrywamy plecy dziecka ciężką kołdrą. Dociskamy rękoma, wolnymi ruchami całe ciało dziecka.

Pamiętajmy o wielokrotnym w ciągu dnia zwracaniu się do dziecka z poleceniami:

podaj prawą rękę, opuść głowę w dół, podnieś lewą nogę do góry itp.

POWODZENIA


Zabawa z niemowlakiem w Echo, echo... zabawa od 3. miesiąca

Zanim dziecko zacznie mówić, przechodzi etapy gruchania i gaworzenia. Mniej więcej od 3. miesiąca życia niemowlak odkrywa radość z wydawania dźwięków. Wykorzystaj ją do wspólnej zabawy z niemowlakiem w „echo”. Gdy usłyszysz dziecięce „ghyyy”, „aghhh”, „guuu”, powtarzaj je – zarówno szeptem, jak i głośno, podśpiewując i robiąc śmieszne miny. Sama też rozpoczynaj „rozmowy”. Pochyl się nad niemowlęciem i patrząc mu w oczy, powiedz: „ghyyy” tyle razy, aż dziecko ci odpowie. Tę zabawę z niemowlakiem kontynuuj w kolejnych etapach nauki mówienia, zastępując gaworzenie słowami dźwiękonaśladowczymi. Kiedy uderzysz łyżką w stół, powiedz: „łyżka BUM”, w czasie kąpieli niemowlaka: „woda CHLAP”, podczas spaceru: „wiatr SZUU” i obiadu: „zupka MNIAM”. Zachęcaj niemowlę, by było twoim echem.

Co daje ta zabawa z niemowlakiem: trenuje aparat artykulacyjny niemowlaka i wspomaga naukę mówienia.

                                                                          ciąg dalszy nastąpi ……


INTEGRACJA SENSORYCZNA

PODCZAS ŚWIĄTECZNYCH PRZYGOTOWAŃ

Wielkanoc to magiczny czas, okazja dla całej rodziny, by pobyć razem i wspólnie przygotować świąteczne posiłki oraz dekoracje. Przydzielanie dzieciom zadań podczas sprzątania, gotowania, malowania pisanek, tworzenia kolorowych dekoracji a także strojenia stołu pozytywnie wpływa na ich pewność siebie, rozwija manualnie, ćwiczy podstawowe zmysły. Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na to, jak i w co zaangażować dzieci podczas przedświątecznych przygotowań, rozwijając tym samym zmysły.

Sprzątanie pokoju i zabawek

  • Zaczynamy od ścierania kurzu –  dziecko stara się sięgać wysoko, wyciągać ręce najwyżej jak potrafi, może przy tym podskakiwać
  • A teraz pora na tropienie szpiegów – dziecko jest detektywem i szuka szpiegów czyli zabawek. Aby lepiej mogło się ono wczuć w rolę detektywa dajmy mu lupę, lub własnoręcznie wykonaną lunetę czy lornetkę z rolek po papierze toaletowym lub ręcznikach papierowych. Dzieci mają za zadanie określać cechy sensoryczne każdej zabawki – ciężka, lekka, miła, ostra, drapiąca, twarda, miękka itp. A potem odłożyć ją na swoje miejsce, do pojemnika czy pudełka. Poprawiamy w ten sposób zdolność skupienia uwagi, świadomość przestrzenną, motorykę dużą. Dostarczamy wrażeń proprioceptywnych.
  • Sprzątanie klocków przy pomocy tekturowego zwierzątka czy stwora

Stwórzmy kartonowe zwierze – wytnij otwór na paszczę stwora na wieczku tekturowego pudełka – to będzie paszcza – dorysuj zęby i resztę zwierzątka np. żabka  Dziecko sprzątając klocki, będzie karmiło głodnego stwora. Można też zrobić kilka otworów gębowych i zaznaczyć jakie kolory klocków będziemy wkładać do poszczególnych dziurek. Oprócz porządku mamy ćwiczenia motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz utrwalanie kolorów.

  • A teraz posortuj skarpety w pary, potem kładź jedna na drugą, zwijaj w rulon.
  • Nauczmy się  wierszyka:

„Kiedy w domu jest sprzątanie,

Pomóż tacie, pomóż mamie.

Książki, buty czy zabawki

włóż na miejsce do swej szafki”.

Wspólne gotowanie

Gotowanie oraz pieczenie świątecznych ciast są czynnościami, podczas których dziecko nie tylko pomoże rodzicowi, ale także pozna nowe słownictwo czy wykona proste obliczenia matematyczne. Świetnym zadaniem, które zazwyczaj dostarcza dzieciom dużo radości, jest wypiekanie świątecznych ciasteczek. Wykrawanie foremkami o fantazyjnych kształtach, a później dekorowanie gotowych ciasteczek kolorowymi lukrami i cukrowymi ozdobami jest pomysłem na miłe spędzenie czasu w rodzinnym gronie.

Ugniatanie i wałkowanie ciasta, nadawanie mu różnych kształtów to brudząca ale dobroczynna zabawa dla zmysłu dotyku. Wzmacnia ona propriocepcję, uspokaja, ćwiczy małą motorykę oraz koordynację obustronną. Zapach zaś ciasta podczas przygotowywania i pieczenia dostarcza wrażeń węchowych.

Pozwólmy zatem dziecku:

  • nabierać i przesiewać mąkę przez sito
  • mieszać składniki
  • ugniatać
  • wałkować
  • przelewać płyny z kubeczka do kubeczka itp.

Malowanie pisanek

Pisanki - jak możesz z dzieckiem ozdobić jajka | Mamotoja.plMalowanie pisanek to zajęcia artystyczne i przygotowania świąteczne w jednym. Przygotujcie farby lub kolorowe barwniki, pędzelki lub wielkanocne naklejki na jajka i oddajcie się artystycznemu szaleństwu.

 

Zabawmy się w przenoszenie jajek. Przygotujmy plastikowe łyżki (lub zwykłe) i ugotowane jajka. Zabawa polega na  przeniesieniu jajka z jednego miejsca do wyznaczonej mety. Może być to wyścig lub na czas. Urozmaiceniem może być slalom lub tor przeszkód czy też przenoszenie jajek z zamkniętymi oczami. Wtedy zabawa przebiega w parach. Jedna osoba kieruje osobą, która ma zawiązane oczy. Potem zmiana.

Przygotowywanie wielkanocnych dekoracji

Ozdoby i dekoracje wielkanocne - 12 oryginalnych pomysłówJest to idealny moment na pobudzenie wyobraźni dziecka oraz pracę nad jego umiejętnościami manualnymi.

Poniżej podajemy link, gdzie znajdziemy instrukcje jak zrobić królika wielkanocnego z rolki od papieru toaletowego:

https://www.youtube.com/watch?v=x9WDjHAtaXw

Życzymy zdrowia,  sukcesów, radości i satysfakcji 

Znalezione obrazy dla zapytania: woreczki  gimnastyczne rysunek dla dzieci


Zabawy dla niemowląt

15 zabaw wspierających rozwój niemowlaka

Zabawa z niemowlakiem to dla dziecka sposób poznawania świata. Obserwując otoczenie, dotykając przedmiotów, słuchając, co mówią dorośli i naśladując ich, niemowlę uczy się świata. Dzięki zabawie niemowlak poznaje kolory, dźwięki, kolejność zdarzeń, przyczyny i skutki, uczy się słuchać i mówić, trenuje koordynację ruchów. Dlatego warto bawić się z dzieckiem pomysłowo i mądrze – tak by zabawy wspierały rozwój dziecka. Oto 15 pomysłów na proste zabawy z niemowlakiem. Podpowiadamy w co się bawić z dzieckiem przez pierwsze trzy miesiące, jakie zabawy będą dobre dla niemowlaka od 4-6 miesiąca, jakie zabawy z niemowlakiem 7- i 8-miesięcznym.

Zabawy dla noworodka, 2-miesięcznego i 3 miesięcznego niemowlaka:

1. Zabawa z niemowlakiem w Lustereczko, powiedz przecie – zabawa na pierwsze 3 miesiące.

Niemowlę jest bardzo zainteresowane własnym odbiciem w lustrze, ale nie rozpoznaje w nim siebie (na to odkrycie musi poczekać mniej więcej do 18. miesiąca życia). W aplikacji Amazing Baby od Enfamil jest ciekawa propozycja zabawy „Lustereczko, powiedz przecie” dla dziecka w pierwszych trzech miesiącach życia. Połóż dziecko na plecach i zachęć, by patrzyło na ciebie. Powoli przesuwaj lusterko na boki, w górę i w dół, by niemowlę musiało ruszać głową w ślad za ruchami lusterka. Następie chuchnij na lusterko, aby pokryło się mgiełką, i narysuj na nim palcem buźki lub figury geometryczne. Wytrzyj je i zacznij rysowanie od nowa. Możesz też odcisnąć na tafli szkła rączkę maleństwa.

Co daje ta zabawa z niemowlakiem: wzmacnia mięśnie karku potrzebne do unoszenia główki. Uczy też niemowlę koncentracji i pomaga w zdobyciu samoświadomości.

ciąg dalszy nastąpi ……


Aktywności ruchowe z integracji sensorycznej na kolejny tydzień:

1. Na początek poskaczcie obunóż, a potem na prawej nodze, następnie na lewej na łóżku lub dmuchanym materacu, potem spróbujcie poskakać na piłce typu ,,kangur”, w gumę, "pajacyka" lub po prostu siedząc na kolanach rodzica.

2. Teraz naśladujcie zwierzątka np. "konika" (uderzając piętami o pośladki). Skaczcie jak "żabki". Latajcie jak "ptaki". Naśladujcie "jaskółkę" (biegajcie pochyleni nisko trzymając wyciągnięte na boki ręce). Stójcie na jednej nodze jak "bocian". Chodźcie jak "kaczki" (trzymając się za kostki kołyszcie się na boki). Skaczcie jak "zajączki" (ręce daleko do przodu leżą na podłodze, stopy skaczą do linii rąk).  

3. Gdy jesteście już troszkę zmęczeni spróbujcie się wyciszyć wykonując masaż  swojego ciała (ręce, dłonie, nogi, stopy, z pomocą rodzica - plecy) różnymi miękkimi, twardymi, gładkimi, śliskimi, szorstkimi materiałami, piłkami i szczotkami.

4. Teraz powzmacniamy mięśnie - zróbcie spadochron. Dziecko leży na brzuchu z wyprostowanymi nogami i rękami uniesionymi nad podłogę. Trzyma taką pozycję najdłużej jak może lub odbija balonik zawieszony na sznurku.

5. Następnie robimy pozycję zgięciową - w leżeniu na plecach unosimy głowę do góry oraz przyciągamy do brzucha ugięte w kolanach nogi. Utrzymując tą pozycję dziecko łapie kolorowe bańki puszczane przez rodzica.

6. Ćwiczymy równowagę: trzymając na dużej łyżce niewielką piłkę dziecko próbuje przejść, jak najdłuższy dystans. Staramy się nie zgubić piłki. Idziemy małymi krokami, stopa za stopą, z oczami otwartymi lub zamkniętymi, wzdłuż krawędzi dywanu lub skakanki leżącej na podłodze, po miękkim podłożu np. materacu czy poduszkach, pokonujemy przeszkody leżące na drodze.

7. Na koniec wałkujemy ciało dziecka wałkiem dla ciasta, butelką z ciepłą/zimną wodą. Dziecko leży na brzuchu. Zaczynając od pleców przesuwamy po całym ciele dziecka wałek/butelkę w kierunku stóp. Następnie układamy wałek/butelkę pionowo i ostukujemy lekko nim całe ciało. Na koniec dociskamy wałkiem/butelką całe ciało dziecka.

Teraz po porcji aktywności ruchowej i wyciszającym masażu wykonajcie pracę plastyczną lub graficzną, poukładajcie puzzle, zagrajcie w grę planszową.

https://www.youtube.com/watch?v=A6iT0wdOsKk

Miłej zabawy - zespół terapeutów integracji sensorycznej.


Integracja sensoryczna w domu

Poniżej przedstawiamy Państwu proste i przyjemne sposoby na wsparcie dziecka, które przejawia trudności z zakresu integracji sensorycznej.

Jednocześnie zachęcamy Państwa  do wspólnych ćwiczeń z dzieckiem, które pozwolą  na odczucie na “własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców i wpłyną na pogłębienie relacji z dzieckiem.

Zachęcamy do codziennego wdrażania dziecka do  samodzielnego ubierania się i rozbierania, prób ścielenia własnego łóżka, w miarę możliwości przygotowania posiłków np. posmarowanie pieczywa, posprzątania po sobie naczyń po posiłku, składania suchego prania czy opróżniania zmywarki.                        

  • Bieganie – dziecko biega w miejscu ruszając nogami i rękami. Następnie biega po pokoju.
  • „Zrywanie kwiatków” – dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi. Unosząc ręce nad podłogę, imituje ruchy jakby jedną ręką zrywało kwiatki i układało je w bukiet trzymany w drugiej ręce.
  • W leżeniu na plecach - podawanie piłeczek czy woreczków z rąk do stóp (głowa i nogi uniesione do góry).
  • „Klaśnij w dłonie” – dziecko leży na brzuchu wspólnie z rodzicem (twarzami do siebie), klaszczą w dłonie według umowy: na 1- w swoje dłonie, na 2 – w dłonie partnera.
  • Wyrzucanie piłki przed siebie (głowa uniesiona do góry).
  • Tor przeszkód - zbudujcie wspólnie tor przeszkód, taki, który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp. Możemy do tego wykorzystać gumę do skakania, długi sznurek, krzesła, poduszki.  Staramy się aby dziecko np. musiało wejść na krzesło, przejść pod krzesłem, obejść krzesło, przeskoczyć poduszkę itp.
  • Przeciąganie liny - poproś, by dziecko chwyciło jeden koniec liny, ty chwyć drugi i przeciągaj. To ćwiczenie możemy wykonywać w pozycji stojącej, siedzącej czy klęczącej.

Dotykowe pudełko - weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku przedmioty o różnej fakturze, temperaturze, wadze. Poproś dziecko, aby włożyło rękę do pudełka i niech zgadnie, jakiego przedmiotu dotyka.  Niech opowie o przedmiocie, którego dotyka – czy jest okrągły, twardy, ciężki itd.

  • Bańki mydlane – zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki itp.
  • „Naleśnik” - ciasno zroluj dziecko w koc, kołdrę bawiąc się w zawijanie naleśnika.

 

Przesyłam artykuł dla rodziców do przeczytania i wdrążenia do pracy z dzieckiem.

"Wspomaganie kształtowania techniki pisania przez ćwiczenia grafomotoryczne".

https://www.fundacjaokno.pl/artykuly/wspomaganie_techniki_pisania.html

 

Życzymy zdrowia,  sukcesów, radości i satysfakcji 

Terapeuci SI